Dat blijkt tenminste duidelijk uit een grote publieksbevraging Cultuur21 bij meer dan 22.000 bezoekers van ruim 80 cultuurhuizen in Vlaanderen. Ook CC De Adelberg stuurde de bevraging rond aan haar bezoekers.
De cijfers liegen er niet om: meer dan 85% van het publiek vindt cultuur meer dan nodig; 90% gaf duidelijk aan cultuur te missen. Op dit vlak scoort ook De Adelberg erg hoog. In Lommel wordt het cultuuraanbod duidelijk gemist!
Opvallende vaststelling: meer dan 51% van de respondenten komt minstens vier keer per jaar naar De Adelberg, terwijl dat cijfer voor Vlaanderen op 43% ligt. Een bijzonder trouw en enthousiast publiek dus.
Op heel wat vlakken sluiten de resultaten van De Adelberg aan bij het gemiddelde van Vlaanderen. Opmerkelijk hogere scores: de communicatie naar het publiek toe wordt erg gewaardeerd, net als de informatie- en communicatiestroom rond de afgelastingen, verplaatsingen en terugbetalingen. De grote appreciatie voor digitale nieuwsbrief is opvallend, maar ook de website, social media en het Lommelse stadsmagazine scoren hoger dan het Vlaamse gemiddelde.
Tijdens de lockdown zette De Adelberg hard in op een alternatief aanbod, wat opmerkelijk geapprecieerd wordt door het publiek. De Bank Sessies, de theaterwandeling De Vos in het Bos, de Gedichtenlijn, de online lezingen en projecten voor de woonzorgdcentra, de Belpop Bonanza Lommel fietstocht en quiz en de tentoonstelling Silica van Manu Bloemen; deze initiatieven worden in de enquête vermeld als duidelijke meerwaarde en waardevolle aanvulling bij de reguliere programmatie van het cultuurcentrum.
Een andere conclusie uit het onderzoek is het grote vertrouwen in de huidige maatregelen. Mondmaskers, handgel, social distancing of een publieksbeperking remmen het publiek helemaal niet om naar het cultuurcentrum te komen. Opvallend is ook dat amper 15% van de bevraagden sneltesting nodig vindt. Daarnaast wil maar liefst 75% van de bevraagden terug het cultuurhuis bezoeken van zodra het weer mag en niet expliciet wordt afgeraden.
Kortom, een bemoedigende enquête waar CC De Adelberg zich aan optrekt. Directeur Cindy Daems: “We hebben in oktober al bewezen dat we veilig kunnen organiseren en het doet deugd te lezen dat de bezoekers zich ook effectief veilig voelden tijdens het bezoek. Het publiek mist ons en de artiesten, dat blijkt duidelijk uit deze enquête, en dat gemis is wederzijds. We lazen ook een opvallend groot enthousiasme om het vernieuwde cultuurcentrum, samen met de nieuwe Cultuurbar, meer te bezoeken dan vóór corona. Het hele team is bijzonder opgetogen over de vele mooie en persoonlijke commentaren die werden neergepend in de vrije antwoorden, meer dan 7 pagina’s ontvingen we. Bemoedigende boodschappen, een warme appreciatie, een gevoel van verbinding. Ook de fijne tips en suggesties prikkelen ons om de komende weken, maanden en jaren verder aan de slag te gaan. We bereiden momenteel het nieuwe cultuurseizoen voor, en hopen vurig dat er voor de zomer nog wat mogelijkheden komen voor de cultuursector. ”
Slotopmerking: nu uit onderzoek blijkt dat de mentale gezondheid van meer dan 75% van de bezoekers er baat bij heeft, moet cultuur niet langer als bedreiging maar als een oplossing worden gezien!