Begin juni startte in België een actie waarin een aantal bedrijven oproepen om met een klein en gratis gebaar toch mee te bouwen aan een aangenamere en open maatschappij. De ‘Zeg maar Goeiendag’-actie is een antwoord op het angstgevoel dat er na de aanslagen in Parijs en Brussel ontstaan is. Initiatiefnemer, Fons Van Dyck van BBDO, voelde dat mensen de neiging kregen om zich terug te trekken in hun eigen bekende omgeving waardoor contacten tussen mensen en bevolkingsgroepen nog moeilijker zouden gaan lopen.
Dat zou ons als Belgen eerder uit elkaar drijven dan korter bij elkaar brengen. We mogen van de overheid verwachten om hier een sterk beleid rond te ontwikkelen. Maar daarnaast zijn er kleine zaken die we als burgers of als bedrijven kunnen doen. Zo ontstond de actie “Zeg maar goeiendag” “Dites-moi bonjour”. Gesteund door een mediacampagne in het Mediahuis, de Persgroep, VMMA en affichage, hebben een aantal bedrijven het voortouw genomen om deze actie te promoten. Zowel bij hun eigen medewerkers, hun klanten en via hun eigen mediakanalen.
Steun van Limburgse bedrijven In Limburg zijn JBC en Mathieu Gijbels de bedrijven die zich achter de actie zetten. “Aan een maatschappij die open staat kan iedere mens zelf bijdragen. Dat kan al door eenvoudigweg “goeiendag” te zeggen. Tegen collega’s, bezoekers in je bedrijf, maar ook tegen toevallige passanten op straat, in een wachtzaal, op een bus, aan een kassa. Het kost niets, maar je voelt je direct wat meer op je gemak als je nog eens een gemeende goeiendag terug krijgt.” Zegt Herman Verwimp, Marketing & HR directeur bij Mathieu Gijbels. “We willen toch allemaal leven en werken in een tolerante, positieve en veilige omgeving? Als we klein beginnen, kunnen we met iets groots eindigen.” vervolgt Verwimp.
“De actie is gestart bij Fons Van Dyck van BBDO. Hij nam contact met een aantal bedrijfsleiders en media en vroeg hen om steun. Aangezien bij JBC een ‘Goeiedag’ vanzelfsprekend is, zowel in onze winkels als in het hoofdkantoor, was het een kleine moeite om onze schouders te zetten onder deze warme en nationaal gedragen campagne.“ vult Cindy Gorissen, HR Director van JBC, aan. ”De uitdaging ligt er in om de onbekende in de straat aan te spreken met een ‘Goeiendag’, en daar zetten wij in juli op in.”
De actie zal via de partnerbedrijven bekend gemaakt worden, maar kan ook rekenen op heel wat mediasteun. Partners van het eerste uur zijn, naast de Limburgse bedrijven Mathieu Gijbels en JBC, ook Torfs schoenen, Colruyt, Durabrik, Boss paints, KBC, Walibi, Nationale Loterij, Delifrance, Telenet, Randstad, P&V en Solidaris