Woensdag 5 april – 19.30 uur – CC De Adelberg Lommel – Tom Naegels
De dertig gloriejaren na de Tweede Wereldoorlog, die manische periode van wederopbouw en economische boom, zijn bepalend geweest voor het België van vandaag. Het hele land ging op de schop. Nieuwe jobs, gewoontes en ideeën vervingen de oude. Aan het einde van die triomfantelijke decennia waren de Belgen rijker, vrijer en beter opgeleid dan ooit tevoren. Dit was ook de tijd van de gastarbeid.
Honderdduizenden mensen, afkomstig uit de gordel van landen rond de Middellandse Zee, trokken naar ons land om het nieuwe België mee gestalte te geven. De impact die ze daarmee gehad hebben op economisch, demografisch, cultureel en politiek gebied, is immens.
Tom Naegels die volksverhuizing in al zijn aspecten. Het start bij de bevrijding in 1944 en eindigt bij de verkiezing in 1978 van de eerste volksvertegenwoordiger van de nieuwe partij het Vlaams Blok. De Europese eenmaking, de Koude Oorlog, de dekolonisaties en de machtsstrijd in het Midden-Oosten vormden de geopolitieke achtergrond waartegen dit relaas zich afspeelde. Het perspectief van de Belgische elite wisselt af met dat van de Italiaanse, Marokkaanse en Turkse.
Tom Naegels is een Vlaams auteur, journalist en columnist. Zijn bekendste roman Los werd verfilmd door Jan Verheyen. Zijn journalistieke en opiniërende werk verschijnt in De Standaard. Het debat rond migratie is één van zijn kernthema’s. Tom is daarnaast docent Creatief Schrijven aan de Universiteit Antwerpen.
Woensdag 12 april – 19.30 uur – CC De Adelberg Lommel – André Vermeulen
Als jongetje van elf raakte André Vermeulen gefascineerd door het Eurovisie Songfestival en de Belgische preselecties die daaraan vooraf gaan. Als VRT-journalist maakte hij meer dan dertig jaar reportages over het festival voor Het Journaal. 23 jaar lang verzorgde André bovendien het tv-commentaar.
België op het Songfestival vertelt een verhaal dat nog nooit eerder is verschenen, ondanks dat de interesse voor de preselecties bij het publiek vaak groter was/is dan voor het Songfestival zelf. In de preselecties gaat het dan ook om mensen van bij ons, vaak om vedetten die we allemaal kennen.
André Vermeulen vermaakt je met de meest memorabele anekdotes en weetjes over zo’n preselectie die soms één tv-uitzending, maar geregeld ook weken en zelfs maanden duurde. In Canzonissima zong Ann Christy voor het eerst haar klassieker Dag vreemde man, gaf de jury een lied eerst 500 en dan nul punten…. In Eurosong liep het Amerikaans Theater ooit leeg tijdens de uitzending, terwijl fans van verliezende artiesten luid protesteerden … Rendez-vous daarvoor in het verhaal over 1983.