Tot op heden waren er in principe geen wettelijke verplichtingen of administratieve formaliteiten gekoppeld aan het verplichte ‘coronathuiswerk’. We gingen er steeds van uit dat door de overmachtssituatie medewerkers ongeacht de langere duur van het thuiswerk nog steeds occasioneel van thuis uit aan het werk waren.

Door tussenkomst van de cao nr. 149 van de NAR komt hier nu echter verandering in en spreken we officieel van een nieuwe vorm van telewerken: het aanbevolen of verplicht telewerk omwille van de coronacrisis.

Cao nr. 149 van de NAR met betrekking tot het aanbevolen of verplichte coronathuiswerk
Op 26 januari 2021 sloten de sociale partners binnen de NAR een nieuwe cao die het verplichte telewerk in het kader van de coronacrisis reguleert. Hierin worden enkele spelregels op papier gezet en is de werkgevers mogelijks verplicht actie te ondernemen om het beleid onder de loep te nemen.

Deze cao is van toepassing zolang de overheid telewerk verplicht of sterk aanbeveelt in het kader van de maatregelen genomen ter bestrijding van het coronavirus en dat ten laatste tot 31 december 2021.

Heeft de werkgever al een policy of cao op ondernemingsniveau?
De nieuwe cao nr. 149 is enkel van toepassing op ondernemingen die op 1 januari 2021 nog helemaal géén regeling van telewerk hebben uitgewerkt. Deze cao is met andere woorden niet van toepassing indien er reeds bestaande akkoorden worden toegepast op ondernemingsniveau. Onder bestaande akkoorden wordt verstaan: een cao op ondernemingsniveau, afgesloten individuele akkoorden of een telewerkpolicy afgesloten of toegepast in een bedrijf vóór 1 januari 2021. Deze bedrijven kunnen zich blijven beroepen op hun bestaande regelingen en afspraken, zonder dat deze heronderhandeld moeten worden.

Zijn er nog geen specifieke regels voorzien?
zijn er tot op heden nog geen uitgewerkte akkoorden of policies omtrent het telewerk binnen de onderneming? Dan is er momenteel werk aan de winkel! de werkgever kan de nieuwe afspraken als opgelegd in de cao nr. 149 vorm geven ofwel via de opmaak van een ondernemings-cao, via een aanpassing van het arbeidsreglement, via individuele akkoorden of door de opmaak van een telewerkpolicy. Men krijgt als werkgever de nodige flexibiliteit om de meest aangewezen aanpak uit te kiezen.

Deze afspraken, ongeacht de vorm waarin ze worden opgenomen, moeten daarnaast wel nog uitdrukkelijk worden gecommuniceerd aan uw personeel. Dit kan bijvoorbeeld via intranet, via e-mail of via digitale vergadering. In ieder geval moet er voor alle betrokken partijen voor rechtszekerheid worden gezorgd en moet er ook rekening worden gehouden met de regels van het sociaal overleg binnen de ondernemingen.

Welke inhoudelijke afspraken moet u voorzien?
Werkgevers en werknemers moeten nu verplicht afspraken maken over:

De terbeschikkingstelling van benodigde apparatuur en technische ondersteuning (bv. laptop);
De kosten van installatie van computerprogramma’s, gebruiksvergoedingen, onderhoudskosten en afschrijving, als de werknemer eigen materiaal gebruikt;
Bijkomende kosten voor internetconnectie.
Die afspraken houden rekening met het globalere kader van het geheel van kosten of compensaties die de werkgever aan de telewerker heeft betaald tijdens de coronavirus-gezondheidscrisis.

De werkgever informeert de telewerker eveneens omtrent de regels van de onderneming inzake de bescherming van gegevens en in het bijzonder omtrent de beperkingen en sancties ten aanzien van het gebruik van IT-apparatuur en -tools.

Werkgevers en werknemers bespreken en kunnen daarnaast afspraken maken over:

Werkuren: indien geen specifieke afspraken, uurroosters zoals in de onderneming;
Hoe de te bereiken resultaten kunnen worden gecontroleerd;
Bereikbaarheid van de telewerker die bestaan uit de ogenblikken waarop of de periodes tijdens dewelke de telewerker bereikbaar moet zijn;
Ook met betrekking tot welzijn op het werk zijn enkele verplichtingen in de cao nr. 149 opgenomen. De telewerkers moeten bijvoorbeeld worden geïnformeerd over het beleid van de onderneming inzake welzijn op het werk, specifiek in verband met telewerk. De telewerkers krijgen van de werkgever meer bepaald informatie en richtlijnen over de preventiemaatregelen, in het bijzonder over de aanpassing van de werkpost, het goede gebruik van de beeldschermen en de beschikbare ondersteuning op het vlak van techniek en informatica. De telewerkers worden daarbij geïnformeerd over de namen en contactgegevens en de ondersteuning geboden door de direct leidinggevende en/of de preventieadviseurs en desgevallend van de vertrouwenspersoon. Telewerkers moeten steeds de mogelijkheid krijgen om deze mensen te kunnen contacteren.

Tot slot en ook niet onbelangrijk is dat de werkgever door tussenkomst van deze cao ertoe gehouden wordt om passende maatregelen te nemen om de verbondenheid van de telewerkers met de collega’s en met de onderneming te behouden en isolatie te voorkomen. Daarbij besteedt hij bijzondere aandacht aan kwetsbare telewerkers.
Info en bron: Easypay Group
Nijverheidslaan 16
3900 Pelt
Telefoon: 011 53 18 38