Ondanks het verbod om beelden te maken van goden en levende wezens zien we toch een beeldentaal bij joden, moslims en christenen. Joden en moslims hebben het gebod strikter nageleefd, met een beperktere iconografie die vooral in hun manuscripten te vinden is. De cursus ontleedt het ontstaan en de evolutie van deze iconografieën en belicht de symboliek die in de beelden verborgen zit…

Ondanks het verbod om beelden te maken van goden en levende wezens zien we toch een beeldentaal bij joden, moslims en christenen. Joden en moslims hebben het gebod strikter nageleefd, met een beperktere iconografie die vooral in hun manuscripten te vinden is. De cursus ontleedt het ontstaan en de evolutie van deze iconografieën en belicht de symboliek die in de beelden verborgen zit.

Joden gebruikten het Oude Testament als basis, christenen voegden daar de teksten van het Nieuwe Testament aan toe. Moslims hebben hun Koran waarin vele verhalen te vinden zijn die ook in de Bijbel staan. Alleen kan de interpretatie van die verhalen, tussen de verschillende religieuze gemeenschappen, verschillend zijn.

De christelijke beeldentaal of iconografie is het meest uitgewerkt, zowel bij de Orthodoxen als bij de Roomse christenen. Je ziet hoe de beeldentaal in de loop der tijden veelvuldig werd aangepast. In de beginperiode van het christendom bleef de beeldentaal beperkt tot de dodencultus. In de middeleeuwen werd ze aangewend om de christelijke leer in beelden om te zetten. In de zestiende eeuw kwam er dan een ware ‘beeldenstrijd’ tussen de ‘hervormers’ en de kerk van Rome. Om af te sluiten bekijk je de iconografie van de twintigste eeuw die de toeschouwer meer tot meditatie wil brengen.

Door: De verbeelding van het onzichtbare
In het Raadhuis Dorp te Lommel
Op dinsdag 29 november 2016 om 19,30u
Inkom: 24 €
Een organisatie van Cultuurcentrum De Adelberg Lommel
Contact: info@ccdeadelberg.be